سفارش تبلیغ
صبا ویژن


برق صنعتی الکترونیک والکتروتکنیک

 

مقاومت های قابل تغییر

 

مقاومت های قابل تغییر به دو دسته تقسیم می شوند:

1-    پتانسیومتر

 2- ولوم

تانسیومتر

پتانسیومتر نوعی مقاومت متغییر است که سر وسط آن توسط پیچ گوشتی قابل تغییر می باشد.پتانسیومتر ها بر حسب نحوه قرارگیری در برد مدار چاپی به دو دسته ایستاده و خوابیده تقسیم می شوند.

در بعضی مدارهای الکتریکی به مقاومت های نیاز است که بتوان مقدار آنها را تغییر داد .تغییر صدای رادیو و سیستم های صوتی ، تغییر صدا، روشنایی و رنگ در تلویزیون به وسیله مقاومت های قابل تغییر انجام پذیر است.

ساختمان مقاومت های تغییر پذیر بصورت سه سر می باشند که دو سر ابتدایی و انتهایی سر های ثابت بوده و سر وسط حکم تغییر دهنده مقدار مقاومت است.

مقدار مقاومت بین دو سر ابتدایی و انتهایی ثابت بوده و حداکثر مقاومت می باشد ولی مقدار مقاومت بین سر وسط و هر یک از سرهای کناری (ابتدایی و انتهایی) ،بسته به موقعیت بازوی متحرک بین صفر و بیشترین مقدار،قابل تغییر است.

 

مقاومت های قابل تغییر دو دسته می باشند. در یک نوع تغییر مقاومت بوسیله یک دسته متحرک انجام می گیرد و در نوع دیگر این کار بوسیله پیچ گوشتی انجام می گیرد و در ادامه نوع دسته دار را ولوم و نوع قابل تغییر بوسیله پیچ گوشتی را پتانسیومتر معرفی می کنیم هر چند در واقع هر دو نوع پتانسیومتر می باشند.

 ولوم

عنوان ولوم از آنجا مورد استفاده قرار گرفته که این مقاومت اولین بار به عنوان تغییر دهنده حجم صدا استفاده شده است. ولوم دارای انواع چرخان و کشویی می باشد.نوع چرخان دارای انواع دوتایی و سه تایی می باشد. نوع دوتایی و سه تایی ولوم های هم محور بوده که با تغییر یک دسته به طور همزمان مقدار آن ها تغییر داده می شود


نوشته شده در چهارشنبه 88/11/14| ساعت 7:52 عصر| توسط همکارالکترونیک کار| نظرات ( )















قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت

PageRank Button by webzist