سفارش تبلیغ
صبا ویژن


برق صنعتی الکترونیک والکتروتکنیک

1

مقایسه ترانسفورماتورهای نوع خشک و روغنی

مهندس ب . احمدزاده مهندس ز. علیجانیان

شرکت ایران ترانسفو زنجان

1 . مقدمه:

و بعضا" از نوع (Oil immersed type ) ترانسفورماتورهای شبکه توزیع عمدتا" از نوع ترانسفورماتورهای روغنی

می باشند تفاوت اصلی این دو نوع ترانسفورماتور در استقامت الکتریکی و حرارتی عایقهای (Dry type) خشک

می توانند با سیستم IEC بکار رفته در آنهاست. ترانسفورماتورهای خشک بر اساس استاندارد بین المللی 60726

طراحی و ساخته شوند . ترانسفورماتورهای خشک مورد بررسی در این A, E, B, F, H, C عایقی کلاسهای

155 می باشندکه مقدار مجاز دمای متوسط سیم پیچها ?C و دمای F مقاله دارای عایقهایی با کلاس حرارتی

ادامه دراینجا لطفا کلیک کنید...

نوشته شده در جمعه 88/11/16| ساعت 5:9 صبح| توسط الکتروتکنیک کار| نظرات ( )

 

مقاومت های قابل تغییر

 

مقاومت های قابل تغییر به دو دسته تقسیم می شوند:

1-    پتانسیومتر

 2- ولوم

نمی خوای بدونی ولوم و پتانسیومتر چه جوری کار می کنن؟؟ کلیک کن....

نوشته شده در چهارشنبه 88/11/14| ساعت 7:52 عصر| توسط همکارالکترونیک کار| نظرات ( )

مقاومت

این قطعه همان طور که از نام آن پیداست ، در مقابل عبور جریان مقاومت می کند و جهت محدود کردن جریان و یا ایجاد ولتاژ مناسب در مدار استفاده می شود و علاوه بر این باعث از بین رفتن مقداری انرژی به صورت حرارت می شود. در ضمن این قطعه برای تقسیم ولتاژ و جریان نیز بکار می رود. این المان را با علامت R  و واحد اهم می شناسند. یک اهم عبارتست از مقدار مقاومتی که اگر به دو سریک منبع ولتاژ یک ولتی وصل شود جریان یک آمپر از آن عبور کند .کلمه ی مقاومت از مقاومت کردن، به مفهوم مخالفت کردن ریشه می گیرد.می توان آن را با اصطکاک مایعات جاری درون لوله ها مقایسه کرد.

مقاومت ها ممکن است که ثابت یا متغییر(وابسته)مقاومتهای متغیر پتانسیومتر یا رئوستا نیز خوانده می شوند و این اجازه را می دهند که مقاومت وسیله توسط تنظیم یک میله یا لغزش یک ابزار کنترلی ، تغییر کند.

*در هر مداری باید موارد زیر را برای مقاومت‌ها مد نظر داشت:*

ü    مقدار مقاومت

ü    توان قابل تحمل

ü    تلرانس

ü   

 
ایجاد نویز

ü    پایداری

 

یک جسم فیزیکی نوعی مقاومت است. اکثر فلزات، مواد هادی هستند و در برابر جریان الکتریسته مقاومت کمی دارند. بدن انسان ، یک تکه پلاستیک ، یا حتی یک خلا دارای مقاومت هایی هستند که قابل اندازه گیری است. موادی که دارای مقاومت های بسیار بالایی هستند عایق نامیده می شوند.

رابطه بین ولتاژ ، جریان و مقاومت در یک جسم توسط یک معادله ساده که از قانون اهم گرفته شده و اغلب با آن اشتباه می شود، بیان می شود:

V = IR

 

که در آن V ولتاژ دو سر مقاومت بر حسب ولت ، I جریان عبور کننده از مقاومت بر حسب آمپر و R مقدار مقاومت بر حسب اهم است. اگر V و I دارای یک رابطه خطی باشند که به مفهوم ثابت بودن R در یک محدوده است، آنگاه این ماده در آن محدوده اهمی خوانده می شود.

 

یک مقاومت ایده آل دارای مقاومت ثابت در تمامی فرکانسها و مقادیر ولتاژ و جریان است. مواد ابر رسانا در دماهای بسیار پایین دارای مقاومت صفر هستند. عایقها ( نظیر آزمایشهای مربوط به هوا ، الماس ، یا مواد غیر هادی) ممکن است دارای مقاومتهایی بسیار بالا (اما نه بینهایت) باشند. لکن تحت ولتاژهای به میزان کافی زیاد، دچار شکست می شوند و جریان بزرگی را از خود عبور می دهند. مقاومت یک عنصر را می توان از مشخصه های فیزیکی آن محاسبه کرد. مقاومت با طول عنصر و مقاومت ویژه (یک خاصیت فیزیکی ماده) آن بطور مستقیم متناسب است و با سطح مقطع آن رابطه عکس دارد.

معادله محاسبه مقاومت یک بخش ماده مانند زیر است:

 

R = rL/A

 

که در آن r  ( یا همان رو) مقاومت ویژه ماده ، L طول و A مساحت سطح مقطع است. این معادله را می توان برای موادی که از نظر شکل پیچیده ترند، بصورت انتگرالی نیز نوشت. اما این فرمول ساده برای سیمهای استوانه ای و اغلب هادیهای عمومی قابل استفاده است. این مقدار می تواند در فرکانسهای بالا به علت اثر پوستی (1) ، که سطح مقطع در دسترس را کاهش می دهد، تغییر کند. مقاومتهای استاندارد را در مقادیری از چند میلی اهم تا حدود یک گیگا اهم به فروش می رسانند. تنها محدوده مشخصی از مقادیر که مقادیر ترجیح داده شده نام دارند در دسترس هستند. برای مشاهده انواع مقاومت کلیک کنید

نوشته شده در چهارشنبه 88/11/14| ساعت 7:47 عصر| توسط همکارالکترونیک کار| نظرات ( )















قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت

PageRank Button by webzist